Kültür & Sanat

İsveç&İstanbul Sergisi Metrohan’da: Dostluğun 100. yılına 30 Ağustos’a kadar ziyaret

İsveç Krallığı ile Türkiye Cumhuriyeti arasında 1924’te imzalanan Dostluk Anlaşması’nın 100. yılı kapsamında hazırlanan “İsveç&İstanbul” sergisi Metrohan’da açıldı. 30 Ağustos’a kadar, pazartesi hariç her gün ziyaret edilebilecek.

İsveç Krallığı ile Türkiye Cumhuriyeti arasında 1924’te imzalanan Dostluk Anlaşması’nın 100. yılı, kültür-sanat dünyasında yeni bir sergiyle taçlandı. “İsveç&İstanbul: Yüzyıllar Ötesine Uzanan Karşılaşma ve Etkileşimler” başlıklı çalışma, Metrohan’da sanatseverlerin beğenisine sunuldu.

İBB Kültür ve İBB Miras’ın destekleriyle hazırlanan sergi, İsveç’in İstanbul Başkonsolosluğu ve İsveç Araştırma Enstitüsü arşivlerinden derlenen içerikleri bir araya getiriyor. Ziyaret süreci 30 Ağustos’a kadar, pazartesi günleri hariç her gün devam edecek.

Yüzyıllara uzanan diplomasi ve bağlar

Sergi, 17 Haziran’da düzenlenen açılışla kapılarını araladı. Açılışa İsveç İstanbul Başkonsolosu Karin Hernmarck, İBB Kütüphane ve Müzeler Müdürü Ali Şafak Özdemir ve İsveç Araştırma Enstitüsü Müdür Yardımcısı Anders Ackfeldt katıldı. Serginin hazırlanmasında ise İsveç İstanbul Başkonsolosu Karin Hernmarck, Konsolos Jenny Nordman Qvale ve İsveç Araştırma Enstitüsü Direktörü Dr. Olof Heilo’nun danışmanlığı yer aldı.

Başesonsolos Karin Hernmarck konuşmasında, “yalnızca bir açılış yapılmadığını” vurguladı. Hernmarck, diplomasi, merak, yaratıcılık ve insan bağlarıyla şekillenen; “dört yüz yılı aşkın süredir gelişen, derinleşen ve süregelen bir ilişkiyi” kutladıklarını söyledi.

İBB Kütüphane ve Müzeler Müdürü Ali Şafak Özdemir de serginin iki ülke arasındaki dostluk bağlarını farklı boyutlarıyla ele aldığını dile getirdi. Özdemir, seçkinin diplomatik temasların ötesine geçerek kültür, sanat, araştırma ve ortak hafıza alanlarında derinleşen bir bağı gösterdiğini belirtti. Özdemir, “Tarih yalnızca geride bıraktığımız zaman değildir. Doğru bakıldığında bu günahın geleceği daha incelikli kurmanın da yoludur” sözleriyle serginin düşünsel boyutuna da dikkat çekti.

İzler Bender’den İsveç Sarayı’na uzanıyor

Sergi, İsveç ile İstanbul arasındaki ilişkilerin izlerini 1600’lerdeki ilk resmi temaslardan itibaren ele alıyor. Bu süreçte Kral XII. Karl’ın, o dönem Osmanlı İmparatorluğu sınırları içindeki Bender’deki yerleşimine uzanan bağlantılar da serginin odağında yer alıyor.

Çalışmanın merkezinde ise 1757 yılında satın alınan ve İstiklal Caddesi üzerindeki tarihi diplomatik bölgede bulunan İsveç Sarayı bulunuyor. İsveç’in yurtdışındaki en eski mülkü olan bu yapı, sergide İsveç–İstanbul ilişkilerinin yolculuğunun başlangıç noktası olarak sunuluyor.

Sergi boyunca Boğaz’ın mavisinden ilham alan Anders Zorn’un İstanbul manzaraları dikkat çekerken, fotoğrafçı Guillaume Berggren’in 19. yüzyıl gündelik yaşam fotoğrafları da ziyaretçilere dönemin atmosferini yansıtıyor. Ressam, oymacı, heykeltıraş ve fotoğrafçı kimliğiyle öne çıkan Zorn’un İstanbul’a dair görsel anlatımı ile Berggren’in günlük hayata dair kareleri, serginin ana izleğini tamamlıyor.

Sanat ilişkisi ve öne çıkan isimler

Serginin öne çıkan bölümlerinden biri, İsveç ve İstanbul arasındaki sanat ilişkisi. Bu kısımda modern İsveç şiirinin önemli isimlerinden Gunnar Ekelöf, edebiyat dünyasının tanınan isimlerinden Selma Lagerlöf ve Cornelius Loos’un yapıtları ve hikâyeleri bir araya getiriliyor.

“İsveç&İstanbul: Yüzyıllar Ötesine Uzanan Karşılaşma ve Etkileşimler” sergisi, Metrohan’da pazartesi hariç her gün ziyaret edilebilecek. Ziyaret tarihinin 30 Ağustos’a kadar devam etmesi, sergiyi Dostluk Anlaşması’nın 100. yılı bağlamında daha geniş bir kitleyle buluşturmayı hedefliyor.